Velkommen til Birkely

Opstart i Birkely

Inden jeres barn starter i Birkely, vil I modtage et brev hvor vi kort fortæller lidt om Birkely og hvilken stue, jeres barn skal gå på.

Det kan være en stor omvæltning at starte i en daginstitution, derfor lægger vi vægt på, at modtagelsen af jeres barn skal være en god oplevelse, både for jer som forældre, og for jeres barn.

Der er mange nye ting man skal vænne sig til, nye voksne, nye børn og nye omgivelser. Derfor vil vi gerne have en snak ved opstarten. Vi vil gerne hilse på jer forældre og høre lidt om jeres barn, jeres barns vaner, behov osv. og vi kan fortælle lidt mere om hverdagen i huset. På den måde har vi et godt udgangspunkt for at modtage jeres barn og jer den første tid i Birkely.

Indkøring

Når dit barn starter, er der altid en til to voksne der er primærvoksne for barnet. Det betyder, at det er den/de voksne, der har kontakten til jer forældre og som er tættest på jeres barn. Indkøringen er meget individuel og det er vigtigt, at I sammen med den/de primærvoksne, finder den indkøring jeres barn vil være mest tryg ved. I skal regne med at afsætte en uges tid til indkøringen.

Det er vores erfaring, at I skal bruge nogle dage sammen med jeres barn i institutionen og starte med korte dage, da en opstart med jeres tilstedeværelse giver jeres barn en fornemmelse af, at I kan lide at være her og at I kommer tilbage.

Derfor opfordrer vi jer til, at være her sammen med jeres barn 1-2 timer om formiddagen og så gå hjem sammen. Derefter aftaler vi sammen, hvordan de næste par dage skal forløbe. For det meste vil vi den tredje dag foreslå, at I går et par timer og kommer tilbage efter frokost og derefter går hjem sammen.

Dagplejemor/institution er meget velkomne til at besøge os inden opstart.

Aflevering og afhentning

Når I skal sige farvel til jeres barn, er det vigtigt, at I siger: ”jeg går nu, og jeg kommer igen, og henter dig”. Det er meget naturligt, at jeres barn bliver ked af det. I er derfor meget velkomne til at ringe for at høre, hvordan jeres barn har det i løbet af dagen.

Når I kommer og går skal I taste jeres barn ind på vores komme/gå skærme. Skærmene hænger uden for stuerne. I vil få en kode til vores børneintra, hvor alle oplysninger ligger. Det er også her, I kan læse vores dagssedler, som beskriver dagens aktiviteter samt billeder af aktiviteterne.

Personalet i Birkely har skiftende arbejdstider. Derfor vil I møde forskellige voksne ved åbne- og lukketid. Men da vi er et lille hus, vil det øvrige personale også hurtigt lære jeres barn og jer at kende.