Specialgruppen: Dragestuen

Formål med tilbuddet

Dragestuen er et lokalt, specialpædagogisk tilbud. Formålet med Dragestuen er, at skabe et pædagogisk miljø for børn med nedsat psykisk og/eller social funktionsevne. Børnene, der går på Dragestuen kan i længere eller kortere tidsintervaller være sammen med børn fra almengruppen. Dette sker med henblik på, at fremme inklusion, samt at skabe øget tolerance for hinandens forskellige behov. Børnene kan bla. deltage ved svømning, storegruppen, rytmik osv. hvis de profiterer af det.

Specialtilbuddet refererer til dagtilbudsloven:

§ 4 Kommunalbestyrelsen skal sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud samt andre socialpædagogiske fritidstilbud.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at børn og unge under 18 år, der har behov for støtte i et dag-, fritids- eller klubtilbud m.v. for at kunne trives og udvikle sig, tilbydes en sådan støtte i tilbuddet.

Mål/Delmål

Målet er at skabe en tryg og forudsigelig hverdag i en mindre gruppe ved hjælp af en intensiv specialpædagogisk indsats med henblik på at støtte og udvikle det enkelte barns muligheder og potentialer.

Målet er at det enkelte barn udvikler kompetencer inden for den pædagogiske læreplans forskellige temaer, samt at være forberedt bedst muligt til skolestart.

Pædagogiske metoder:
De pædagogiske metoder tager afsæt i det enkelte barns handleplan, hvor problemstilling, mål og praksis er beskrevet.

Der udarbejdes en handleplan for hvert barn med konkrete mål og metoder, hvorefter der tilrettelægges et program ud fra barnets nærmeste udviklingszone.

Konkrete pædagogiske metoder, der bruges på Dragestuen:

• Daglige beskrivelser af dagens aktiviteter samt evt. billeder på AULA
  • Rytmik
  • Sprogtræning
  • Tegn til tale
  • Visualisering
  • Piktogrammer
  • Boardmarkersystem
  • Fokusering på barnets positive sider
  • Morgensamling så hverdagen bliver forudsigelig
  • De pædagogiske metoder tager ligeledes udgangspunkt i de læringsmål, der er anført i den pædagogiske læreplan.

Målgruppe

Målgruppen er børn i alderen 0-6 år (fortrinsvis 3-6 år) med psykiske, emotionelle og/eller sociale vanskeligheder, udviklingsforsinkelser og/eller udviklingsforstyrrelser samt sprog- og talevanskeligheder.

Rammer

• Dragestuen har deres eget grupperum/stue i et almindeligt dagtilbud.
  • Normering: Tilbuddet er normeret til 6 børn.
  • Personale: 3 pædagoger, 2 pædagoger på 37 timer og 1 pædagog på 33 timer
  • Åbningstider i huset er kl. 6.30 – 17.00
  • Specialpædagogisk tilbud på Dragestuen fra 08.00-16.00.
  • Tilknyttede fagpersoner som psykolog og talepædagog fra PPR Centeret som yder supervision til stuens personale hver 3.uge.

Derudover indgår pædagogerne yderligt i et tværfagligt team vedr. det enkelte barn. Det kan være fysio/ergoterapeut, synskonsulent, ansatte på familiecenteret, sagsbehandlere m.m.