Birkelys pædagogiske praksis

Vi tager i vores pædagogiske praksis udgangspunkt I vores overordnede målsætninger. I Birkely skal vi skabe tryghed for børnene, dette gør vi ved at de voksne der er omkring børnene er støttende og ved at være børnenes sikkerhedsnet. Vi skal være troværdige og mene det vi siger, give synlige rammer og regler og tage børnene alvorligt, både når de er glade og når de er kede af det. Vi prøver at være anerkendende i vores kommunikation med børnene, så de føler sig trygge og forstået, hvilket er med til at højne deres selvværd, så de er klar til at møde udfordringer på en god måde.

Fuldintegrerede stuer

I Birkely arbejder vi med fuldintegrerede stuer, hvor børnene er fra 0-6 år. Vi har gennem årene fået en stor erfaring i at arbejde på denne måde, og vi kan se mange fordele ved denne metode. De værdier vi oplever ved at være fuldintegreret er, at vi får et utroligt godt kendskab til barnet og dets familie, da vi er de samme voksne som har barnet og familien fra barnet er 0 år, og  til det starter i skole som 6 årig. Det er med til at styrke vores forældresamarbejde og giver tryghed for familierne. Fordele for børnene er, at børnekulturen har lettere ved at blive opbygget, da kulturen bliver givet videre fra store til små og omvendt. Fuldintegration er med til at skabe tolerance i forhold til andre mennesker, samt at vi har børnene i mange år og de undgår skiftet fra dagpleje/vuggestue til børnehave.

De helt små børn har brug for masser af omsorg og kontakt. Dette får de af de voksne på barnets stue. Men det lille barn vil også få masser af opmærksomhed og hjælp fra de større børn. Vuggestuebørnene spejler sig i og efterligner de større børns leg. Mellemgruppebørnene oplever at kunne være "små" når de føler sig sådan og kan i andre situationer være "de store". Storgruppebørnene oplever en personlig succes ved at få tildelt ansvar og flere valgmuligheder. De lærer fra sig til de små og bliver set op til af de mindre børn.

Da vi er et lille hus, og for at tilgodese alle aldersgrupper og deres aldersmæssige behov, arbejder vi også på tværs af alle 4 stuer. Vi deler ofte børnene op i alder om formiddagen til diverse aktiviteter såsom rytmik, ture, emner, fødselsdage, storgruppe m.m.  Vi arbejder også på tværs for, at børnene for større mulighed for at skabe venskaber og legerelationer både i og udenfor børnehaven. Vi er et hus med meget åbne døre, så det er nemt at besøge hinanden på de forskellige stuer. Det er også rigtig hyggeligt at komme på besøg på en anden stue og spise frokost eller frugt.

Personalet

Vi er et hus med høj faglighed, vi er 10 pædagoger, 5 medhjælpere og 1 ½ års studerende. Vi drøfter pædagogiske principper, børn m.m. på vores personalemøde en gang om måneden, så alle får ejerskab til diverse beslutninger, planlægning og får drøftet forskellige problemstillinger. Da vi er et lille hus kender alle voksne alle børnene. Det giver stor tryghed for både børn, voksne og personale. Det giver også et godt kendskab til børnene, at vi arbejder på tværs samt at vi er gode til at hjælpe hinanden på stuerne.

De 3 integrerede stuer har stuemøde hver fredag om formiddagen i 45 minutter, specialgruppen har om torsdagen stuemøde fra kl. 12-14. Ved stuemøderne passer de andre stuer børnene. På stuemøderne planlægger hver stue næste uges aktiviteter, forbereder konsultationer samt drøfter børnenes udvikling og trivsel.